tuppenes worldtour

Agnetha og Marianne ute i den store verden! Vi skal være borte i 3 måneder, og reiseruten inneholder stopp som Brasil, Los Angeles og Singapore. Selv om du ikke fysisk kan bli med oss, håper vi at denne reisebloggen kanskje kan få deg til å drømme deg vekk fra hverdagen, gi betryggelse om at vi har det bra (til de som trenger dét), og kanskje gi inspirasjon og et lite spark i baken til å begi deg ut på egne turer. Finn fram solkrem og sandaler - GOD LESNING!

tirsdag, mars 21, 2006

Kick some ass

I gár var dagen for alle gutter med en viss interesse for fotball. I várt tilfelle var det da oss, 10-12 finske boys og en liten skare av finske smátupper som tok turen til verdens störste fotballstadion for á se de to Rio- lagene Flamengo og Vasco da Gama brake sammen. Og bare sá det er sagt helt til á begynne med: Brann stadium med deres tilhengere kan gá hjem og vogge! Vi ble mött av horder av Flamengo- fans, kledd i röde og svarte spillertröyer. De sang lagsanger (overraskende rent til á vare sá mange og sá höylytte...) og ropte slagord mens de närmet seg denne kolossen av en stadium. Politi til hest red rundt i vill galopp, med batonger i hendene og revolvere innen när rekkevidde. Guiden vár kunne fortelle at skulle en stakkar befinne seg pá feil side av stadion, ifört det andre lagets farger, ville klärne hans bli revet i fillebiter og brent.

Kampen var nok ikke särlig tilfredsstillende for oss (nyervervede) Flamengofans, og endte 2-1 til Vasco. Inne i kampens siste minutter endte det i slásskamp pá banen, og flere spillere, kamerateam, elleville trenere og politimenn dannet et gigantisk mylder til vekslende jubel, piping og bröling fra publikum. Etter at kampen var blást av, blandet vi oss med ca. 50 000 mer eller mindre fornöyde Rioere og gikk mot utgangen. Pá veien hörer vi en horde bak oss, enda en gang er det Flamengofansen som kommer. Nár de synger kjennes det skikkelig godt i hele kroppen! För vi vet ordet av det retter politiet táregass mot disse, og trykker av! Alle vi rundt fár ogsá kjenne hvordan den virker, og hoster hele veien ut til bussen. Over oss svirrer politihelikoptere, og stadion er omringet av politi - overalt.

Fotballtilhengighet har virkelig fátt ny betydning etter dette! Uansett om det höres vel dramatisk ut, var det bare utrolig fantastisk á väre pá Maracaná Stadion.
-Marianne-

Denne dagen har vaert fylt til randen med opplevelser.. akkurat som i gár! Vi startet tidlig med á dra til Corcovado - Christ statue. Det var helt sinnsykt, statuen var ekstremt stor og veldig flott..utsikten var helt vanvittig og bilturen opp gikk i 90 grader föltes det som. Vi hadde en annen plan klar for dagen, som lá og murret i bakhodet der vi rusla blandt pensjonister og andre turister pá toppen av et spisst fjell (bilder fölger vel senere)... den planen var HANGLIDING!

Klokka 15.00 skulle vi bli hentet av guiden som ogsá tok oss til kampen i gár. Jeg var grönn i ansiktet da jeg skjönte at dette var noe jeg helt seriöst pá orntli´skulle gjennomföre, men da vi naermet oss ble jeg mer rolig. Jeg kan allikevel skrive kraftig under pá at hangliding gav mersmak!! Det var sá fredelig der oppe i lufta, men allikevel utrolig spennende, og jeg fölte meg som en fugl! Herlig!! Det var helt sykt á löpe fort som fy utfor en rampe og sá er du plutselig mange mange meter opp i lufta..uten motor.

Helio tok oss fra denne turen til et sted hvor vi fikk smake forskjellig mat, og selv om jeg var litt pysete var det utrolig godt! Og jeg drakk brasiliansk öl, bedre enn norskt! Helio tok oss videre hjem til sitt hjemsted. En liten by som het Petropolis.. det var helt sinnsykt!! Lokale folk, skjönne unger og fotballspill, som i Friends! Vi lo og hylte som gale da Brasil- Noruega spilte mot hverandre..utrolig bra, det gjorde virklig inntrykk! Föler at jeg har venner der som jeg ikke kommer til á glemme! I morgen er det reise videre sörover til Paraty, hvor vi antakelig möter finnene fra i gár. Jeg föler meg priviligert, rett og slett. Dette tar seg bare mer og mer opp!!!
-Agnetha-