tuppenes worldtour

Agnetha og Marianne ute i den store verden! Vi skal være borte i 3 måneder, og reiseruten inneholder stopp som Brasil, Los Angeles og Singapore. Selv om du ikke fysisk kan bli med oss, håper vi at denne reisebloggen kanskje kan få deg til å drømme deg vekk fra hverdagen, gi betryggelse om at vi har det bra (til de som trenger dét), og kanskje gi inspirasjon og et lite spark i baken til å begi deg ut på egne turer. Finn fram solkrem og sandaler - GOD LESNING!

mandag, april 10, 2006

Det hadde jeg ikke regnet med....

Jeg har i flere dager gátt rundt med en influensalignende fölelse i kroppen. Det har verket i ledd, og öynene har ogsá värt vonde. I tillegg har jeg hatt feber om nettene, og bare hatt behov for á sove. Vi trodde at det bare var en forkjölelse, siden damen pá gjestehuset fortalte at mange i Paraty var syke for tida, og at det var noe som gikk. Flere av de vi har blitt kjent med har ogsá värt litt reduserte, og vi konkluderte med at jeg nok mest sannsynlig hadde blitt smittet der.

I dag var det tredje dagen jeg váknet med vonde öyne, og Diego fulgte oss til legevakta for á finne ut hva dette egentlig var for noe. Han hadde sine teorier, og etter á ha blitt ropt inn til en veldig trivelig lege, som heldigvis kunne nok engelsk til á forklare meg hvordan stáa var, kunne jeg gá ut igjen til Diego og Agnetha og gi Diego rett i hans mistanker. Jeg har da klart á fá Denguefeber.

Det har seg nemlig sánn at vi har reist til Brasil pá et litt dárlig tidspunkt, da regntiden er godt i gang. Denne sykdommen kommer av et virus som smittes fra mygg, og i regntida kryr det av denne sorten overalt. Den liker seg godt i by, og har ingen problemer med á stikke seg fram tidlig pá ettermiddag, i motsetning til andre mygger som venter til utpá kvelden.

Det finnes fire sorter Denguefeber, og min er tydeligvis av den "snille sorten". I fölge legen kan jeg fortsette som vanlig, men bare huske á drikke ekstra mye, ikke slite meg ut, og ta smertestillende hver 6. time. Det finnes ingen vaksine mot sykdommen, og informasjonen vi fikk för vi reiste var lik null. Rettere sagt, den var null. Jeg har knapt nok hört om Denguefeber för.

Her nede blir sykdommen sett pá som en vanlig barnesykdom, og de frykter denne mer enn malaria. Sykdommen er ikke farlig för man evt. blir smittet for andre gang, sá heretter blir det intens smöring med myggmiddel!

Det er iallefall godt á väre pá en plass der vi föler oss trygge, og har mennesker rundt oss som kan hjelpe nár en blir syk. Pá gjestehuset passer de pá oss, og gir meg det jeg trenger nár jeg trenger det, om det sá er ferskpresset juice eller smertestillende. Ikke gjör de noe stort nummer av det heller, sá jeg fár ikke fölelsen av á väre dödssyk akkurat. Og takk og lov for det.

For foreldre og andre som eventuelt mátte bli bekymret ná, sá er det ingen grunn til det. Etter á ha lest litt pá nettet om sykdommen, ság det ärlig talt litt skummelt ut, men reaksjonen til legen i dag tidlig var som sagt veldig beroligende. Faktum er at legene i Norge vet veldig lite om sykdommen, og at den kanskje derfor blir fremsatt skumlere enn den egentlig er. En fár si som de sa i Etiopia: fár du malaria, er det ingen plass bedre á väre, enn der de vet hva malaria er. Det samme gjelder vel for Denguefeber tenker jeg.

Vi har det iallefall bare bra! Ná má jeg gá og "blaske i meg litt vann", som min kjäre mor ville sagt det. Hei sá lenge!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tusen takk for kortet Marianne. :) Du må passe på dej sjøl og får ha god bedring. Vi følge med dokke. Alt bra her heime, lite nytt. Snøen ligg her og der fortsatt. Elendig! Snakkast. :) Klem Margrethe.

6:16 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei Marianne. Det var da ille at du ble syk. Det må da gå over. Fikk forresten kort fra deg i dag og med adressen som jeg hadde glemt. Bortsett fra feberen synes det som at dere har det bra. Håper det fortsetter slik.
Ta godt vare på dere begge to. Klem fra Ester

7:02 p.m.  
Blogger Agnetha said...

Marianne má bli frisk og jeg má ikke fá dengue, da blir det bra saker..háper alle har en bra páske. Agnis:)

7:58 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Når jeg nå skriver dette er du sikkert frisk igjen.. Men viss ikke ønsker jeg deg all god bedring kjære snuppa mi!!! Og så et lite ønske fra meg.. og så et lite ønske fra meg.. Viss dere finner en konkylie en plass så vit at det er ei i Norge som ønsker seg en slik... Meg altså. Mere skal jeg ikke be om...

Ha en fortsatt fin påske der dere er!!

Klem fra Berit

11:06 a.m.  
Anonymous Anonym said...

takk for kortet! har dere det fint?? her sitter jeg,sjuk som bare det...i kulde og regn! hørest så deilig ut der dere er!

dere må ha det kjempekjekt videre! stor klem fra Kjersti<3

12:43 p.m.  
Anonymous Anonym said...

en vitterligen bedring ønskes fra alle oss på gossen.
har hatt en degu en gang, og den fikk litt feber. og overlevde med glans. vet ikke om det teller for noe, men kan kansje være en ærfaring med tanke på de(n)gufeber. *lol* ajaj.

7:44 p.m.  
Blogger Agnetha said...

rapport> jeg er solbrent som fyttikatta pá armene, og med et herlig mönster siden jeg er utrolig dárlig til á smöre meg jevnt, det er masse hest og kjerrer som kjörer forbi utenfor internettcafeen, jeg er livredd for á fá dengue, for det sá skikkelig kjipt ut...
ellers sá er det livemusikk pá stamstedet ikveld, og favorittartisten vár er skal opptre. Han heter Paulinho og ser ut som en blanding av svensk og brasiliansk. Litt tittentei, syns jeg da. Jeg smörer krem som lukter kumökk pá armene og forbereder meg pá en middag pá betal per kilo-restauranten. Háper alle har det bra der hjemme! Med hilsen polkagrisen..furet og vaerbitt.

12:49 a.m.  
Anonymous Anonym said...

ooj.. litt ekkelt med sånne sykdommer som man ikke vet så mye om, da er det liksom så mye enklere med sår på fingern, vondt i hodet og sånne "internasjonale" vondter..men, vi får håpe du drar deg til igjen snart! Tusen takk for kort ja :)

5:07 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Om du leser om tropesykdommer på Norske nettsteder virker det som om det bare er å legge seg ned og dø for alt mulig rart.. Regner med at dette går bra!
Men, mygg er det om å gjøre å passe seg for! Også i Asia. Malaria og Japansk encefalitt er ikke noe særlig behagelig, men ikke nødvendigvis så dødelig som lommelegen og andre nettsider vil ha det til... :) Men malaria kan jo forebygges ved å ta profylakse medisin.. SÅ: dekk til ledd og andre steder det er kort vei fra huden og inn til blodårer... Dvs. sokker og noe langermet på kvelden.. Nok fra Inge's helseopplysning idag.. Over og ut!

12:26 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home