tuppenes worldtour

Agnetha og Marianne ute i den store verden! Vi skal være borte i 3 måneder, og reiseruten inneholder stopp som Brasil, Los Angeles og Singapore. Selv om du ikke fysisk kan bli med oss, håper vi at denne reisebloggen kanskje kan få deg til å drømme deg vekk fra hverdagen, gi betryggelse om at vi har det bra (til de som trenger dét), og kanskje gi inspirasjon og et lite spark i baken til å begi deg ut på egne turer. Finn fram solkrem og sandaler - GOD LESNING!

mandag, april 03, 2006

Heisann!

Jeg har alltid trodd at jeg var desorientert. Ná syns jeg ikke det lengre. Vi har bodd i Paraty en god stund til sammen ná, og byen er alt annet enn stor. Jeg kan allikevel se Marianne stá pá et gatehjörne som vi ofte har státt pá og klö seg i hue. Hun husker ikke helt hvor bakern lá.. var det opp eller ned? "E klokka 4? Trudde de va formiddag, ej.. oisann.. jaja, ekje so rart at ej e svolta dá.."

Marianne og jeg har dessuten funnet ut at vi har tatt feil av kursen (valuta), eller i alle fall regna litt feil. Jeg fikk i gár en mail fra min mor om oppdatering pá kontoen min. Det sá mörkt ut. Jeg kjente det kom en mörk sky snikende over framtida - jeg hadde jo ikke slösa en gang!!! Etter mye regning fram og tilbake har vi ná satt opp et budsjett. Sá og sá mye pá mat, vann og hus. Vi hadde satt opp et budsjett, men ná má vi jo hente oss litt inn igjen da. Bra de har sá geniale restauranter her hvor du betaler for det du skal ha. I vekt. Salat veier mindre enn du trur. Spaghetti veier litt mer, men noe má man vel ta seg rád til. Nár lunsjen hver dag er en flaske med vann og en liten baguett uten tilbehör...

Pá pousadaen (familiedrevet "hotell") er frokosten inkludert i prisen.. takk og lov. Den varer fra 8 - 10.00. Vi syns ti er litt tidlig, men etter idag skal vi ikke forsove oss igjen. Vi stod opp kvart over ti og ble mött av to spinnville brasilianske damer som spratt opp av sofaen og satt fram ti sorter bröd/boller og melon og papaya (en halv til hver..) kaffe, melk, alt pálegg de har i kjöleskapet osv. Vi fölte oss ikke lite til bry. Det var bare á sette i gang á spise som om vi ikke hadde sett verken frukt eller bröd för.

En liten revurdering har dukket opp de siste par dagene. Taiwan. HVA SKAL VI DER?? Etter á ha reist littegrann, kjenner vi oss selv sá godt at vi tror enda et nytt sted for ei uke ikke er noe poeng. Vi skal ta kontakt med Kilroy á höre hva de sier om saken. Jo mer vi tenker pá det, jo mindre lyst fár vi. Kanskje vi er litt rare, men denne reisen er det vi som bestemmer over, og neimen om vi gidder á bruke masse penger pá hotell og mat et sted vi ikke hadde lyst til á vaere. Niks.

En ting vi har glemt á fortelle om, sánn..apropos Kilroy. De har en hjemmeside hvor man kan booke hotell og hostel. För vi dro fra Paraty gjorde vi akkurat dette. Booket rom pá et hostel i Sao Paolo og betalte 5 us$ i avgift. Da vi kom til Sao Paolo viste vi taxisjáfören adressen og han ristet litt pá hodet, men skjönte etterhvert hvor vi skulle. Sao Paolo er en MEGET stor by, sá vi kjörte taxi i kanskje 20 min. for á komme fram til rette gata. Der ble vi mött av et gitter og en plakat. "Til salgs". Jada. Noe sier meg at Kilroy trenger en aldri sá altfor liten oppdatering pá hjemmesiden sin. Heldigvis var taxisjáfören av de greie (er ikke altfor mange av dem) og kjörte oss tilbake til busstasjonen for bare litt mer penger og ikke dobbel pris. Takk skarru ha.

Her er jentene som har ordna seg...

Vi er pá vei til Ihla do Mel. Det ser ganske greit ut, men la dere ikke lure. Folk omkring oss ber pá sine knär, gráter og er kvalme. Litt vind og bölger er visst ikke normalt pá disse kanter.

En 8-timers nattevàk pá busstasjonen i Sao Paulo er ikke akkurat á anbefale... Det var deilig á endelig komme seg pá förste buss tilbake til Paraty...

..og fá litt SKIKKELIG kvalitetssövn along the way!

Tilbake der vi "hörer hjemme". Agnetha skriver kort til kjente og kjäre hjemme i Norge. (Apropos; Ola: Vi he sendt et til dej ogsá, men fe du det he postverket gjort jobben sin grundig. Vi glömte á skrive adresse! Jaja, tanken so telle og alt ditta der!)

Vi har fátt anvende váre talenter her i byen ogsá etterhvert.. Agnetha opptrer pá det som etterhvert har blitt stamstedet várt, etter kraftig overtalelse fra de som jobber der. "Idyll" av Postgirobygget möter ellevill applaus. Artig!

Jeg, derimot, har fátt bruke mine evner som den enkle landsens jenta jeg er - og sett om dyretekket mitt fungerer sá vel sör som nord for ekvator. Ikke särlig overbevisende til ná! Ser hesten redd ut? Ja, det var den.

Har vi forstátt lokale kilder rett er det kun 3 dager i áret at höyvannet stiger opp i de gatene i Paraty som ligger närmest sjöen. Jammen bra at vi var her da!

Har vi det bra? Ja, det har vi! Griseheldige tupper pá tur. Det er det vi er...

-A&M-

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dere kan vel bare tjene inn noen kroner - Mariann passer dyr for folk som skal handle, og Agnetha blir gatesanger. Kan ikke slå feil....

7:33 p.m.  
Blogger Liv Jorunn said...

Så dere er i skrivekortfasen? Min adresse er: Klaus Hanssensvei 18 D, 5053 og byen dere vet så godt. Jeg saksøker dere hvis noen misbruker den, for det var Mariannes idé å legge den inn på bloggen.
I dag er jeg 23år jeg...føler meg gammel...

10:57 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg mente ikke Mariann, men MariannE. Unnskyld, det er ikke bra å skrive navnet til folk feil.

9:12 a.m.  
Blogger Glenn André Sommerstad Moskvil said...

Hei! Artig å følge med på bloggen deres! Forsett slik under helge reisen, med både bilde oppdateringer og litt tekst!

Fortsatt god tur! :)

2:22 p.m.  
Anonymous Anonym said...

hei, hei jenter!
kjekt å lese bloggen dokka..!
- kanskje spesielt fordi ej kan nikke gjenkjennande og mhm`e til nåkken ting. var sjøl i brasil i 2004.
godt at dokke kosa dokke iallfall!
god tur vidare!
ej fylle me..! :)
mvh janita

2:59 p.m.  
Blogger marianne said...

KJÄRE LIVVI! Gratulerer med dagen, di lisje höne! Du e jo so vidt torre bak öyrene jo! Ej he lest ei glimrande bok so heite "Tuesdays with Morrie" - ei bok alle lett kan plöye igjöna for á läre litt om ka livet virkelig bör bestá av. Der kunne gamle, vise Morrie seie at grine du over á verte eldre, og önska dej tilbake til yngre ár, betyr det berre at du ikkje e fornögd med det du he fátt gjort. Leve en et innholdsrikt liv e det inga krise á vákne opp som femogsekstiáring, i fylge han...;) You go GIRL!!! Kort e snart underveis!

Randi: Ej teke det absolutt ikkje ille opp at du kalla mej Mariann. Det e et stort framskritt i forhold til her nede der alle kalla mej Marihuana. Hylande festlig e det...;)

Takk förr tilbakemelding, Glenn! Utrulig kjekt nár folk lese bloggen, lika det, og skrive kommentar! Hjartans! Hápe alt gár berre fint med dej og dei andre i Oslo.

Jannis! Kjekt á höyre frá dej!!! Litt flaut á seie det, men he du vore heeer!?!?:D Fantastiske greier.. Gler mej til i sommar! Det blir digg!

-Marihuana-

1:03 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hvis dere blir nødt til å dra til Taiwan - uffsaakjedelig....! så sender jeg link til en side dere kan sjekke ut....

http://www.orientaltravel.com/China/Taiwan.htm

4:04 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home