tuppenes worldtour

Agnetha og Marianne ute i den store verden! Vi skal være borte i 3 måneder, og reiseruten inneholder stopp som Brasil, Los Angeles og Singapore. Selv om du ikke fysisk kan bli med oss, håper vi at denne reisebloggen kanskje kan få deg til å drømme deg vekk fra hverdagen, gi betryggelse om at vi har det bra (til de som trenger dét), og kanskje gi inspirasjon og et lite spark i baken til å begi deg ut på egne turer. Finn fram solkrem og sandaler - GOD LESNING!

onsdag, april 19, 2006

Los Angeles baby!!

Vi trasker rundt i Los Angeles og finner det hele merkelig lite oppsiktsvekkende egentlig. Etter en lang flytur fra Rio de Janeiro - via Sao Paulo, landet vi tirsdag morgen paa flyplassen her i LA. Og bare saa det er sagt: amerikanere er merkelige, merkelige mennesker. De er saa fulle av seg selv og landet sitt, at det tyter ut i alle ender. Paa flyplassen maatte vi vente i over en time i lang lang rekke - fordi 'visitors' tross alt bare hadde en skranke der det skulle sjekkes pass, ta fingeravtrykk og bilde foer du faar slippe inn i det "aller helligste". Nedover rekka satt det fullt opp av andre kontrolloerer - kanskje saa mange som 18 skranker der betjentene bakom drakk vann, filte negler, pratet med naboen eller spilte kabal paa dataen, hva vet jeg. I allefall satt de bare der og hang mens de ventet paa at en og annen amerikansk statsborger skulle komme av et og annet fly. Jeg foelte meg for foerste gang i mitt liv som en innvandrer der jeg stod.

Amerikanere er braakete, storkjefta og intense. Og det du har hoert om at alt er stoerre over here - det er helt riktig. Porsjonene er store, bilene er store, menneskene er store, flaskene er store, sjokoladene er store, ALT er dritSTORT! Det er nesten saa det er paa grensa til litt slitsomt - allerede. Vi har laert at en porsjon mat holder til oss begge - i massevis. Det er virkelig ikke noe rart at de sliter med litt overfloedig flesk her og der. De spiser som om det er deres siste maaltid.

Paa rommet vaart paa hostellet ligger det en dame i 60- aara og sover som om det er det foerste og det siste hun har gjort i dette livet. Hun hadde tatt puta mi naar jeg kom for aa legge meg, og jeg endte opp med aa maatte gaa i skranken for aa faa en ny. Hun hadde stablet alle klaerne sine paa en stol inntil stigen paa koyesenga (ja - vi sover selvsagt i koyeseng. Er saa koselig atteredet...) saa jeg maatte be henne om aa flytte de. Hun svarte bare at jeg kunne legge de paa golvet. I dag fant Agnetha henne i senga (hun sover skikkelig lenge, og snorker som et treskeverk) fullt paakledd og med plataajoggesko paa beina. Hun spurte hvor vi kom fra. "We're from Norway" Sa Agnetha. "Aa.." sa dama. "I'm from Canada". Jepp.

I dag har vi shoppet. Vi har kost oss kraftig. Snakket med noen danske jenter som kom fra Thailand, og de kunne fortelle oss at der var det ingenting stoerre enn str. 34. Konklusjon: vi maatte shoppe her. Og Los Angeles har utrooolig masse stilige klaer. Ikke er det altfor dyrt heller, saa vi foelte at vi kom fra det med litt penger i behold. Snart skal vi ut og kjoepe oss EN porsjon middag, foer vi skal paa kino en tur. I morgen er det Six flags! Karuseller til vi kaster opp! Agnetha er litt smaakvalm allerede. Det blir ARTIG!! Hurra!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Huff ja de amerikanerne.. Men jeg tipper dere koser dere maks allikevel:) Takk for kort! Kjente en lengsel etter det varme sør selv... sukk..
1.mai skal hele høgtun på avskjedstur til Runde! Vi skal også være med. Er så synd du ikke er hjemme!! Men men.. Skal tenke litt på deg når jeg sitter på kanten av stupet og ser havørner kretse under føttene mine..

10:22 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home