tuppenes worldtour

Agnetha og Marianne ute i den store verden! Vi skal være borte i 3 måneder, og reiseruten inneholder stopp som Brasil, Los Angeles og Singapore. Selv om du ikke fysisk kan bli med oss, håper vi at denne reisebloggen kanskje kan få deg til å drømme deg vekk fra hverdagen, gi betryggelse om at vi har det bra (til de som trenger dét), og kanskje gi inspirasjon og et lite spark i baken til å begi deg ut på egne turer. Finn fram solkrem og sandaler - GOD LESNING!

tirsdag, mai 09, 2006

Action!

Her i Phuket, naermere bestemt Karon beach bor vi naa altsaa. I en "villa". Altsaa det er skikkelig fint her..veldig forseggjort alt sammen. Thailendere har vel ikke paa seg aa vaere gniene paa estetikken heller, saa her er det fontener og gull og stas overalt. Ikke glorete, bare passelig vakkert paa en maate. Det er tydelig at Thailand og spesielt Phuket har hatt besok av en GOD del svensker og ogsaa andre europeere. Svenske skilt staar overalt. Det odelegger litt av moroa, men saann er det naar et sted blir saa poppis som det er her. Jeg forstaar godt hvorfor det er poppis ogsaa.

Vi har til naa vaert hos skredder og satt i gang en prosess med aa faa sydd oss en kjole hver. Saa idag skal vi inn paa proeverunde nummer to med knappenaaler og vanskelige beslutninger. Det er ikke lett aa bestemme seg naar kjolen kan bli akkurat som du selv vil. Vi er meget spente paa resultatet, for vi maa jo til slutt betale for herligheten. Ellers har vi ruslet en del rundt i byen og kikket. Det er helt utrolig hvor bra alt er bygget opp etter tsunamien. Enkelte steder ser man spor etter den, men det aller meste er bygget opp og reparert. I gatene staar det skilt om hvilken vei man skal loepe hvis det kommer jordskjelv. Skiltene har paaskriften "Tsunami hazard zone" og varsler om at du naa gaar inn i en faresone. Veldig rart aa se.

I tillegg til dette har vi faatt kjenne Thai-sola paa kroppen. Solte oss i max 2 timer her om dagen, og jeg kan fortelle dere at sola her er noe heelt annet enn sola i Brasil. Jeg blei ganske saa brent. Laa i badekaret med yoghurt all over og haapet paa det beste. Naa er det bedre, selv om vi fortsatt er litt rode.

I dag har vi vaert paa en spennende tur sammen med en guide, et par og fire russere som snakka HOYT og hele tida. Fra tidlig morgen til sen ettermiddag. Det virket som om de hadde tatt feil av vannglass og vodka til frokost. Moro hadde de det i alle fall..! Det hadde forsaavidt vi ogsaa! Vi red forst paa elefanter, altsaa, Marianne og jeg red paa en elefant, sammen med en mann som styrte den. Det var artig og humpete. Elefanter er faktisk innmari store. Det kom kanskje ikke som noe sjokk paa dere, men jeg ble overrasket over hvor stort og massivt et dyr kan vaere. Etter elefantriding bar det videre til rafting. DET var kjempemoro! Vi raftet nedover ei laang elv og instruktorende gjorde alt for at turen skulle bli saa humpete og heftig som mulig. Det ble den ogsaa. Jeg datt uti. Jess. Det var overraskende lite skummelt selv om jeg kjente steinene under meg der jeg blei dratt i vannmassene. Tok ikke lang tid foer jeg blei dratt opp i baaten igjen og alt var under kontroll. Dette utloeste en latterkrampe hos flere av oss, og jeg ble doept "superman" fordi jeg lissom hadde flydd uti. Marianne greide aa holde seg oppi baaten hele turen, men var saa uheldig aa faa sparket borti den ene thai-instruktoren midt mellom beina. Ny latterkule. Han ynket seg en stund foer det gikk bedre. Og saa skjedde det igjen. Jarra. Vi hadde det utrolig goy i alle fall!! Det hadde alle tror jeg. Over oss hang det en slange i et tre der vi farta nedover. Eksotisk nok for meg!

Vi kjoerte videre med tourbussen til et vannfall, fossaktig lagune inni skogen. Veldig fint..flott natur og skikkelig massasje for ryggen hvis man gikk inni fossen. Marianne var saa "heldig" aa faa holde en igle paa handa. Mm.mm. Vi avsluttet dagen med en tur til en stor grotte full av buddhastatuer og enormt mange flaggermus. Guiden sa at de skulle vi ikke vaere redde for, for de var vegetarianere. Ok, sa vi og nikket og smilte.. utenfor og rundt denne grotten var det masse forholdsvis smaa og meget frekke aper som vi gav bananer og noetter. Det var kamp om koldtbordet og noen fikk mer enn andre. Det syntes paa dem ogsaa. Tydeligvis de samme som grabbet til seg noetter og bananer hver gang. De var feite og litt sinna.

Som dere forstaar er det en del aktiviteter aa ta seg til her nede. Vi gjoer det meste ut av tiden vi har igjen, men slapper godt av i mellom slagene. Det er viktig. Naa har det regnet skikkelig en liten stund og saa klarnet opp igjen, regntiden er kommet til Thailand. Bilder fra denne dagen legger vi ut..tja, naar som helst!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Sannelig min hatt. Kanskje jeg også må til Phuket. Det høres så gøy ut. Jeg er forresten glad jeg får høre om det dere er med på ETTER at de har skjedd....

8:33 a.m.  
Blogger Agnetha said...

HAHA, ja vi skaaner dere foreldre litt der da vettu:) det gaar som regel bra! Thailand er veldig veldig pent..vaert paa oyhopping idag..det var skikkelig fint!!

1:19 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home